I letters to the editor

From Our Readers

Dear Editor,

Please inform your readers of incorrect information that was published in the Summer 2005
issue of The Permanente Journal. The article, Meditation, Prayer and Spiritual Healing: The Evi-
dence by Marilyn Schlitz, PhD was biased and misleading. Her claim that the majority of studies on
distant healing have produced significantly positive results negates the fact that most of these so-
called studies represent absolute nonsense published in paranormal and alternative magazines.
She fails to mention that Daniel Wirth, the lead author of more than a dozen of the most meticu-
lously designed studies on distant healing, is now serving five years in federal prison for criminal
fraud. Whether any of these studies were actually conducted is now open to question. My inves-
tigation of this bizarre healing research has been summarized in Time Magazine twice over the
past two years. (Google search “Time Flamm” to get to these Time articles or use these links,
www.time.com/time/columnist/jaroff/article/0,9565,660053,00.html, www.time.com/time/colum-
nist/jaroff/article/0,9565,982245,00.html).

Although Dr Schlitz mentions Dr Harold Koenig at Duke University, she fails to mention that his
group recently conducted a comprehensive nine-hospital multi-center randomized controlled trial of
distant intercessory prayer. The results were crystal clear; distant prayer had no effect whatsoever.

I have been a physician with Kaiser Permanente for 23 years and served for most of those years
as area research chairman, initially in Orange County and subsequently, in Riverside. Kaiser
Permanente has a long history of conducting well-designed research and implementing best prac-
tices. It is sad to see Kaiser Permanente’s hard-won reputation as an advocate of modern evi-
dence-based medicine tarnished by the publication of superstitious nonsense in The Permanente
Journal. The goal of the Symposium on Meditation, Prayer and Spiritual Healing was no doubt
well-intentioned. Meditation and relaxation make scientific sense since physiologic principles do
explain how the mind can effect one’s own health. In contrast, distant healing is a mystical
concept that defies all known scientific principles. In fact, the James Randi Foundation will pay
one-million dollars to anyone who can show, under proper observational conditions, evidence of
any paranormal or supernatural phenomena. (www.randi.org/research/). The fact that no psychic,
medium, or faith healer has collected this money speaks volumes. I urge all physicians to visit
Quackwatch (www.quackwatch.org/) to learn more about claimed methods of healing that are
incompatible with established scientific concepts.

Bruce L Flamm, MD
Kaiser Permanente Riverside Medical Center

Editor’s note: We have bonored Dr Flamm’s request that we publish bis letter “... exactly as written ...” and have
made no changes, corrections, or edits.

—Reply
To the Editor and Dr Flamm,

There have been ten published studies on distance bealing (DH): half reported significance. The
mantra study (Duke study Dr Flamm mentions) was not published at the time of my presentation or
the write-up for your journal. Regarding Daniel Wirth, be was not the lead researcher and there is no
indication that his crime relates to his study. I believe there are some very supportive data coming
from the basic science work that I reported in my talk. Thirty-five formal studies bave been published
looking at distant intention on human physiology and have been reviewed critically and published in
a leading psychology journal; overall the database provides support for the DH phenomena in a basic
science context. Dr Flamm’s letter reflects the strong viewpoints many have regarding this issue.

Marilyn Schlitz, PhD
Institute of Noetic Sciences

ATacm ee ekt and s

m warin
FEAMANNTE.

Dear Editor,

Ijust read the article on Sentinel Lymph Node
Biopsy for Patients with Breast Cancer: Five-Year
Experience (Perm J 2005 Winter;9(1):77-83). Fig-
ure 4 (Graph shows SLNB experience of KP sur-
geons) on page 81 is confusing—how can the X
axis (number of false neg results per surgeon) (a
value up to ~125) = 0-1% on the Y axis (false
neg rate)? Should the X axis be labeled “number
of sentinel node bx procedures per surgeon”
Or am I missing something?

Steven Thalberg, MD
Salmon Creek Medical Office
Vancouver, WA

—Reply
Dr Thalberg,

Yes, you are absolutely right. This is an edit-
ing error.

The graph plots number of SNLB procedures per
surgeon on the X axis, against their false nega-
tive rate on the Y axis. For example, the surgeon
who did 120 procedures (who happens to be
Dr Godfrey’s wife) had a near 0% false nega-
tive rate. The text in the last paragraph of the
results section, which is to accompany this
table is, however, correct. It appears that only
the label of the X axis in Figure 4 is incor-
rect. The second editing error that was made
was that Dr Holmes’ and my e-mail addresses
were incorrect (drbolmesmd@aol.com,
anjaliskumar@yaboo.com).

Anjali S Kumar, MD
Department of Surgery
University of San Francisco
San Francisco, CA

The Permanente Journal/ Fall 2005/ Volume 9 No. 4





